In Februari werd ik door Fotofabriek benaderd of ik een gratis artikel voor ze wilde testen. Fotofabriek was net enkele maanden daarvoor uitgeroepen tot "Beste fotoboekenleverancier" door het tv programma AVROTROS Radar. Met het aanbieden van het gratis test artikel wilde zij Nederlanders en Belgen kennis laten maken met de produkten die Fotofabriek aanbied.

Het artikel

Het boek dat ik mocht uittesten was en Hardcover A4 liggend fotoboek met 24 pagina's. Allereerst was het nodig om de software te downloaden waarmee het fotoboek ontworpen kon worden. Een nadeel van een A4 boek is dat deze andere verhoudingen heeft dan een gemiddelde foto. Als je de foto dan pagina vullend wil plaatsen levert dit vervorming op of vallen delen van de foto buiten de pagina. Een alternatief is om de pagina zo groot mogelijk te houden maar dan krijg je witte vlakken naast de foto.

Het programma

Wanneer je een nieuw onbekend programma gaat gebruiken kost het wat tijd om het programma te leren gebruiken. Dit geldt natuurlijk ook voor het programma dat Fotofabriek gebruikt. Toch is het zo dat de bediening steeds makkelijke gaat als je eenmaal weet waar en hoe je foto's kunt invoegen, van formaat kunt wijzigen en kunt bewerken.

Kwaliteit

Nadat het boek was gemaakt kon het worden doorgestuurd. Dit ging zonder problemen en een paar dagen later werd het boek dan ook door de postbode afgeleverd. Het fotoboek voelt stevig aan wat ook zo hoort bij een hardcover. Het papier is van goede kwaliteit en de foto's zijn scherp. Ook de kleuren zijn wat ze moeten zijn.

Conclusie

De kwaliteit van het fotoboek is op zijn minst net zo goed als die van andere grootte aanbieders van fotoboeken. De bestelling is snel en eenvoudig verlopen. Toch een punt van kritiek. Nadat het boek was besteld en geproduceerd kreeg ik hier een melding van per mail met daarin in het onderwerp dat ik het bericht de Track en Trace zou staan. Dit was echter niet het geval. Bij navraag werd vermeld dat producten die door de brievenbus passen geen track en trace code krijgen.