BRADERIEËN
PORTRET
MUSEA

Blogs

Posts from category "Reviews"

Review: Fotofabriek fotoboek

In Februari werd ik door Fotofabriek benaderd of ik een gratis artikel voor ze wilde testen. Fotofabriek was net enkele maanden daarvoor uitgeroepen tot "Beste fotoboekenleverancier" door het tv programma AVROTROS Radar. Met het aanbieden van het gratis test artikel wilde zij Nederlanders en Belgen kennis laten maken met de produkten die Fotofabriek aanbied.

Het artikel

Het boek dat ik mocht uittesten was en Hardcover A4 liggend fotoboek met 24 pagina's. Allereerst was het nodig om de software te downloaden waarmee het fotoboek ontworpen kon worden. Een nadeel van een A4 boek is dat deze andere verhoudingen heeft dan een gemiddelde foto. Als je de foto dan pagina vullend wil plaatsen levert dit vervorming op of vallen delen van de foto buiten de pagina. Een alternatief is om de pagina zo groot mogelijk te houden maar dan krijg je witte vlakken naast de foto.

Het programma

Wanneer je een nieuw onbekend programma gaat gebruiken kost het wat tijd om het programma te leren gebruiken. Dit geldt natuurlijk ook voor het programma dat Fotofabriek gebruikt. Toch is het zo dat de bediening steeds makkelijke gaat als je eenmaal weet waar en hoe je foto's kunt invoegen, van formaat kunt wijzigen en kunt bewerken.

Kwaliteit

Nadat het boek was gemaakt kon het worden doorgestuurd. Dit ging zonder problemen en een paar dagen later werd het boek dan ook door de postbode afgeleverd. Het fotoboek voelt stevig aan wat ook zo hoort bij een hardcover. Het papier is van goede kwaliteit en de foto's zijn scherp. Ook de kleuren zijn wat ze moeten zijn.

Conclusie

De kwaliteit van het fotoboek is op zijn minst net zo goed als die van andere grootte aanbieders van fotoboeken. De bestelling is snel en eenvoudig verlopen. Toch een punt van kritiek. Nadat het boek was besteld en geproduceerd kreeg ik hier een melding van per mail met daarin in het onderwerp dat ik het bericht de Track en Trace zou staan. Dit was echter niet het geval. Bij navraag werd vermeld dat producten die door de brievenbus passen geen track en trace code krijgen.

Review: Saal Digitaal Fotoboek

Op 9 december 2016 kwam ik een advertentie op facebook tegen van Saal Digitaal Nederland met het verzoek om testers van een fotoboek. Omdat ik een paar weken later een leuke opdracht ging uitvoeren bij een 3-daags muzikaal muziekevenement leek het mij een goed idee om foto's die ik dan zou maken te gebruiken in het fotoboek. Dus maar direct het inschrijfforumulier ingevuld. Drie dagen later kreeg ik een reactie van Saal Digitaal Nederland dat ik was geselecteerd om een fotoboek te testen. Hiervoor heb ik een kortingscode t.w.v. € 40,00 ontvangen.

Software

Direct heb ik de benodigde Nederlandstalige software zonder problemen geinstalleerd en ben er even mee aan de slag gegaan om alvast een beetje de weg te kennen binnen het programma. Het programma werkt eenvoudig en is makkelijk te gebruiken. De functie's om foto's te laden, een gewenst artikel te kiezen en de opmaak zijn duidelijk aangegeven. Foto's die zijn geladen kunnen simpel worden gesleept naar een pagina, waar de foto vervolgens op de millimeter nauwkeurig op zijn plek kan worden geplaatst. Als het boek volledig is gevuld kun je deze nog een keer volledig controleren voordat je de bestelling moet doorzetten. Binnen een klein half uurtje wist ik precies wat en hoe ik mijn foto's moest importeren, plaatsen, opmaak wijzigen en tekst moest plaatsen.

Fotoboek

Nadat de opdracht in het weekend van 16/18 december  was uitgevoerd kon ik dus aan de slag om het fotoboek te maken. In een paar uurtjes waren de 26 pagina's van het boek zo gevuld met portrait en landscape foto's inclusief een cover voor en achter. Uiteindelijk is op 23 december de bestelling geplaatst, 27 december kreeg ik de melding dat het fotoboek was verzonden en op 30 december kon ik het boek zelf in mijn met handen voelen en bekijken. Nu maakt mijn schoonmoeder vrij regelmatig fotoboeken van CEWE of Albelli dus was kwaliteit vergelijk aanwezig.

Verpakking Saal Fotoboek

Het fotoboek was netjes verpakt in een kartonnen verpakking en met een beschermfolie door de DPD op tijd aangeboden. Vooraf had ik al van Saal Digitaal doorgekregen op welke dag het boek zou worden bezorgd als was het wel jammer dat had ik geen Track en Trace code had om het transport te kunnen volgen. Bij het uitpakken viel direct op dat de buitenzijde van het fotoboek stevig aanvoelt. Ook de binnen vellen voelen stevig aan al vind ik het wel jammer dat de achterzijde van de cover wordt gezien als de eerste pagina. Dit is ook zo bij de ac hterkant. De foto's zijn wat donkerder dan in de software waardoor in een aantal foto's details niet meer te zien zijn. Mogelijk dat dit te maken heeft met een niet juiste ICC profiel. Saal Digitaal biedt deze wel via de website aan maar omdat volgens mij de meeste consumenten die niet gebruiken heb ik het ICC profiel voor het fotoboek niet gebruikt. De kleuren zien er verder goed uit.

Conclusie

De kwaliteit van het fotoboek is op zijn minst net zo goed als die van twee grootte andere aanbieders van fotoboeken. De bestelling is snel verlopen, zelfs met de kerstdagen ertussen. Wat ik wel jammer vond is dat je opnieuw moet beginnen als je achteraf een ander formaat van het boek kiest. Hierdoor moet je vooraf goed nadenken welke foto's je gaat gebruiken.

Google Adsense